torsdag 23. februar 2012

Sykdom passer aldri

Har en monsteruke på jobben. Vi holder på med en total oppdatering av alt IT-utstyret vårt, og jeg er ansvarlig for prosessen. Jeg har assistanse fra hovedkontoret, og alt må bli ferdig innenfor en tidsplan. Resultat: laaaange arbeidsdager. Veeeldig lange arbeidsdager. Vi snakker 08.00 til 22.00. For meg som bruker å gå 15.30 for å nå å hente i barnehagen er dette en kjempeovergang.

Natt til onsdag sov Nikolaj veldig dårlig, og i løpet av natten kjente jeg at den lille kroppen begynte å bli varm. Det lovet ikke godt. Klokken 06.00 ringte vekkerklokka, og Adam og jeg hadde tenkt å starte en hektisk arbeidsdag, hvor begge ungene skulle være avlevert litt over 7 (det har vi aldri prøvd før), og så skulle jeg jobbe videre til langt på kveld.

Men det satte lille Nikolaj en stopper for. Med 38.5 i feber var det ikke snakk om å sende ham i barnehagen. Og hvem ringer man når man har behov for barnevakt kl 06.25 om morgenen? Vi begynte med farmor, men selv om hun stadig snakker om hvor tidlig hun våkner om morgenen var hun altså ikke å få tak i denne morgenen.

Men så er vi så heldige å ha venner som er småbarnsforeldre. Fordelen med småbarnsforeldre er at de som oftest er tidlig oppe. Vi tok sjansen. Og heldigvis fikk vi napp! En av Johannes venninners far hadde noen ledige timer på formiddagen. Han sendte egne barn i barnehagen og kom deretter hjem til oss for å passe Nikolaj. TAKK TORBEN! Du er en engelJ

Adam hadde slengt seg i bilen og kom tidlig på jobb, og kunne komme seg hjem igjen til å avløse barnevakten før lunsj. Jeg ble en time forsinket, men fikk ellers gjennomført min maraton-dag på jobben, og var ikke hjemme før 22.30. Johanne kom seg i barnehagen og fikk lekt og hygget seg. Og Nikolaj fikk være hjemme i vante omgivelser og pleiet forkjølelsen – kyndig passet av henholdsvis barnevakt og pappa.

Det passer ALDRI med sykdom – men noen dager passer det altså dårligere enn andre. Heldigvis hadde vi noen som kunne trå til og hjelpe i dag. Det setter jeg veldig stor pris på.

Så er det bare om å gjøre å finne løsninger for resten av min monsteruke…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar