mandag 8. oktober 2012

Skjønnhet til salgs

"Du ser halvdød ut" sa Adam til meg her om dagen. Tall skal du f**n meg ha, tenkte jeg , og prøvde å argumentere med at jeg var ganske trøtt. "Det ser ut som om noen har malt deg hvit i ansiktet" sa en kollega av meg, "og så er du sånn... rundt øynene" fortsatte hun, mens hun tegnet sirkler rundt øynene på seg selv. Tja, kanskje på tide ta en titt i speilet? " Hvorfor har du alltid lilla sminke under øynene?" spurte Johanne. Med tanke på at jeg ikke har rørt et sminkeskrin uminnelige tider, og heller ikke dengang sminket meg så mye under øynene, skjønte jeg at det var på tide å ta fatt i hvordan jeg ser ut.

Turen gikk til første og beste parfymeri og der var jeg så heldig at en assistent fra Clinique var utplassert for dagen. "Har dere noe for ringer under øynene" spurte jeg, og så hvordan gleden spredte seg i ansiktet på Clinique-assistenten - for om hun hadde! Det ble starten på en 45 minutters skjønnhetssesjon. Det var ikke måte på hvor mye som kunne gjøres for mitt utslitte småbarnsmors-look. Det var rensemidler, fuktigehetskremer, antirynkekremer (ja, for det trengs nok, mente hun), den nye all about eyes kremen spesialutviklet for akkurat mitt problem og concealer til å skjule den siste rest av lilla som alle vidunderkremene ikke hadde klart å fjerne. Det ble en imponerende samling flasker, tuber og krukker hun til slutt hadde funnet frem. Skjønnhet en masse. Skjønnhet til salgs.

Jeg fikk skåret ned på antallet flasker. Antirynkeserum du liksom - makan til frekkhet! Men det ble til at jeg fikk med meg hjem en del tuber "skjønnhet" likevel. Skjønnhet for 1538 danske kroner, for å være helt nøyaktig. Nå blir jeg pen!

Da jeg var på vei ut med min velfylte handlepose trakk Clinique-assistenten meg til side. Hun ga meg kortet sitt og sa jeg bare kunne ringe hvis det var noe. "Hvis du vil kartlegges på nytt, ha noen flere kremer eller en ny hudanalyse. Eller hvis du bare vil snakke litt om hvordan det går og hvordan du føler det..."

For 1538 kroner har jeg tydeligvis fått både et pent ytre og en god venninne. Og jeg som trodde skjønnhet kom innenfra og at venner ikke kunne kjøpes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar