fredag 18. februar 2011

Morgenstund har...gull i munn?

I dag skulle vi ut på tur med noen av Johannes venninner og familier. Vi skulle møtes på togstasjonen kl 10, så vi kunne få en rolig morgen. Vi sto opp rundt kl 7.30, så vi hadde sovet lenge men hadde likevel forholdsvis god tid. Drøye to timer for å gjøre istand meg og to unger, det skulle vel være overkommelig? Tid for en stille og rolig morgenstund.

Drøye to timer senere kan man se meg løpe mot togstasjonen, med unger, matpakker og skiftetøy flagrende. Hva var det som skjedde?

Altså, først skulle vi jo våkne ordentlig, og siden vi hadde god tid kunne vi jo ligge og hygge litt. Så skulle Nikolaj skiftes og få tøy på. Det tar litt tid når han heller vil krype ned fra stellebordet enn å få på det tøyet jeg har funnet frem. Deretter finner jeg frem tøy til Johanne. Alt var selvfølgelig ikke lagt på plass, så jeg måtte ned i vaskekjelleren for å hente noe. Når jeg kommer opp igjen har Johanne funnet frem noen bøker hun vil lese. Jeg går med på å lese én, men den andre må vente til vi er ferdige. Vi skal jo på tur i dag, og må komme ut av døra til en bestemt tid. Etter en kort lesestund tar jeg  på meg mitt eget tøy mens Johanne får leke litt mer. Så er det hennes tur. Ei jente på snart tre som ikke vil ha på tøy er nok ikke så usedvanlig, men jeg kan fortelle at det faktisk tar litt tid å få henne istand. Så er det bare å prøve med sin blideste stemme: Kom nå Johanne, vi skal jo på tur i dag! Men av en eller annen grunn hjelper det ikke så mye på farta til den unge frøkenen.

Så er det spisetid. Nikolaj får grøt - klokka er over åtte, så han begynner å bli sulten. Han kan jo ikke spise selv, så det tar litt tid å mate ham. Det er jo fint om Johanne kan spise samtidig, men maten hennes skal jo også lages. Yoghurt med honning, rosiner og havregryn. Ungene får sitte sammen og spise en stund. Så har Johanne lyst på en brødskive også, og det er jo fint om hun er god og mett før hun skal på tur. Og så skulle Nikolaj kanskje få litt brødskive også? Han har ikke prøvd det før, men en gang skal være den første. Siden Nikolaj ikke spiser en hel skive kan jo jeg ta resten av hans - så får mor seg litt mat også. Det kan nok være lurt.

Tannpuss og hårbørsting skal også til på morgenen. Ingen av delene står på Johannes 10 på topp liste over gjøremål, så det skal litt overtalelse til. Har vi tid til å lese den andre boka nå? Klokka nærmer seg ni, og vi har ikke fått pakket eller smurt matpakke ennå. Boka må nok vente litt til. Dessuten må jenta på do. Det kan jeg jo ikke si nei til. Hun kan kanskje sitte alene mens jeg går ned og begynner med matpakka? Yes, endelig fikk vi til et tidsbesparende element.

Matpakkesmøring. Brødskiver til mor og datter. Samt noe oppskåret frukt til togturen. Og noen grønnsaker til å knaske på ved siden av matpakka. Vann i den nye drikkeflaska. Så til Nikolaj, varmt vann til grøt, grøtposer, tallerken, skje, samt to flasker melk. Det skal kokes, avkjøles, blandes, pakkes så det ikke lekker. -Mamma jeg er feeeerdig! Opp en tur for å avslutte toalettbesøket. Ned igjen for å fortsette pakkingen. Mangler en bag å pakke alt i, så jeg må ned i kjelleren for å hente en.

Så må vi sjekke om stelleveska er klar. Det mangler bleier (opp og hent) men ellers ser det bra ut. Klokka er 09.30 og det gjenstår bare å få oss i yttertøyet og finne frem vogna. Dette kan gå!

Eller....Nikolaj må få skiftet bleie! Og Johanne vil heller gjemme seg under pianoet enn å ta på ytterdressen. Og hvor er Johannes vanter? Ned å finne et par nye i kjelleren. Så kan jeg hente vogna i garasjen, få lagt Nikolaj nedi og satt Johanne på brettet. Hente stelleveske og matpakke og komme seg av gårde. Klokka er 09.56. Jeg påstår at jeg kan komme meg til stasjonen på 4 minutter, så det er teoretisk mulig, men det er jo uten unger, matpakker og skiftetøy. Det er bare å sette det lengste benet foran og komme seg av gårde. Lettere stresset, rimelig varm og definitivt uten kontroll på om vi har fått med oss alt. Har akkurat lest en artikkel om at stressa foreldre gir stressa barn...

Tenk, en gang i tiden var jeg et a-menneske som likte morgener. Jeg er hermed kurert. Morgenstund er... tull igrunn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar