mandag 21. februar 2011

Sovetid er krabbetid

Nikolaj gjør for tiden tapre forsøk på å krabbe. Han er veldig flink! Legger jeg ham på ryggen er han på brøkdelen av et sekund rullet rundt på magen. Og er det ikke noe spennende å se på der han ligger spinner han rundt seg selv, eller ruller over gulvet til han finner noe å leke med...gjerne under skenken eller under lenestolen. Når han ligger på magen øver han seg på å få bena under seg. Det går bedre og bedre, og i går fant jeg ham med panna og tærne i gulvet og med rumpa rett i været! Det er nok en god øvelse (så lenge jeg slipper å skulle gjøre det samme).

Men all denne kravlingen - om enn det ifølge fysioterapaut og sundhedsplejerske er meget alderssvarende og sundt for ham - medfører jo også noen problemer. For det første har vi vært nødt til å flytte stelleputa ned på senga. Vil ikke risikere at gutten plutselig hopper ned fra stellebordet, via Johannes skammel og ned på gulvet. Selv om gutten er flink til å snu seg rundt, tror jeg nemlig ikke han er så god til å ta seg for - eller å lande, for den saks skyld. Det er i det hele tatt ikke så lett å skifte bleie på en unge som oppfører seg som en buktende meitemark. Men man får jo teknikker på det meste.

Et annet problem er når han skal sove. Selv om han er stup trøtt snur han seg jo nesten automatisk rundt når han blir lagt på ryggen. Ifølge ekspertene er det ikke noe problem å ligge på magen så lenge barnet er stort nok til å snu seg selv - ifølge fysioterapauten skulle det til og med være godt for ryggen hans å ligge på siden - men ifølge moren kan det altså være litt slitsom. Hver gang han snur seg mister han nemlig smukken. Vel er suget hans sterkt, men når han gnir nesa frem og tilbake i madrassen må smukken tilslutt falle ut. Med det resultat at ungen våkner, som igjen leder til at mor her må komme å gi ham den igjen. Som dere kanskje har fått med dere er jeg ikke så begeistret for å miste nattesvøvn...

Jeg husker Johanne også holdt på sånn når hun akkurat hadde lært seg å snurre rundt. Det går heldigvis over. Enten fordi de lærer seg å ligge mer rolig, eller fordi de lærer å holde mer krampaktig fast på smukken. Jeg får nok bare ta det som litt intervall-trening så lenge. Opp og ned fra senga med ugjevne mellomrom hele natta. Jeg har jo sagt jeg vil begynne et nytt og bedre liv med mer trening!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar