onsdag 9. februar 2011

Pakkesel

Ei venninne av meg har nylig fått ei lita jente, og i dag skulle Nikolaj og jeg på barselsbesøk. Jeg gledet meg til en stille dag med ammeprat, rusletur med vogn og kanskje noe shopping eller cafebesøk.

Så ble det foreslått at Adam også kunne komme etter jobb, og at vi kunne bli til middag. Det også et veldig hyggelig forslag, men dagen blir jo unektelig litt annerledes - for så må jo Johanne bli med. Da blir det ikke mye tid til ammeprat, rusletur, shopping eller cafe. Men det er jo rent til å få dårlig samvittighet av at jeg heller vil at datra mi skal være i barnehagen! Jeg er jo tross alt hjemme for å passe barn, så da må jeg jo kunne ta med henne også.

Så ble det sånn. Men jeg innser jo mine egne begrensninger, og sendte Johanne i barnehagen inntil lunsj, og avtalte å komme inn til byen på ettermiddagen. Vi kunne jo ta en tur til Zoologisk hage så Johanne også kunne hygge seg på tur, venninna mi bor jo rett i nærheten.

Da var det bare å pakke til turen å gjøre seg klar. En halv dag ute av huset, til Zoologisk hage og venninnebesøk med to barn. Da pakket jeg 6 bleier til Nikolaj (man vet jo aldri hva som skjer på den fronten), 2 bleier til Johanne (hun har akkurat sluttet, så det er bare for å være sikker), bleieposer, skiftesaker, skiftetøy til begge to, grøt og morsmelkerstatning x 3 samt tallerken, skje, smekk og en termos med varmt vann til å lage grøten til Nikolaj (i tilfelle det blir matservering utendørs), snacks, saft og vann til Johanne. Og våtservietter til hånd og munn - vi kan jo ikke bruke de samme der som til baken! I tillegg trengs det tøfler, leker og pyjamas til begge to, samt tannbørster og dyne til Johanne. Og så er det jo barnevogn med voksipose, stormtrekk, ekstra teppe, ståbrett til Johanne og en rosa katt som henger fra kalesjen. Det var jo tross alt en barnefamilie vi skulle besøke, så vi behøvde ikke ta med alt.

Følte meg unektelig litt som et pakkesel når vi nærmet oss Zoo. Også selv om vi hadde lagt nattsakene igjen i bilen. Vi fikk spist godt av maten, prøvd alt skiftetøyet (og kunne godt hatt med litt mer) og tømt all snacks før vi var ute av hovedinngangen.

Etter å ha slept, skiftet og matet, trillet vogn med to barn og prøvd å matche aktivitetsnivået til 2-åringen var jeg rimlig utmattet. Ble ikke tid til så mye ammeprat eller rolig babylek. Når Adam kom prøvde jeg å plante meg selv i sofaen med et glass vin. Kan godt være han har hatt en travel dag på jobb, men han har ikke vært esel!
Både pyjamas, tannbørster og dyner ble også tatt i bruk. Kom riktignok hjem med en del bleier, men det var nok ikke så overdrevet pakket likevel.

Nå er vi hjemme igjen. Alt jeg pakket ned er tatt med tilbake. Det ligger i en stor haug innenfor døren, og venter på meg så jeg også har noe å gjøre i morgen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar