torsdag 24. februar 2011

A s***e seg selv i nakken

Ja, det er faktisk mulig! Sarte sjeler og folk uten barn bør kanskje hoppe over dette innlegget - det er rett og slett fullt av dritt.

I dag skulle vi ha en rolig morgen. Adam var oppe med Nikolaj, mens Johanne og jeg fikk sove lenge. Jeg skulle levere i barnehagen, så vi kunne ta oss god tid. Nikolaj hadde akkurat blitt skiftet for andre gang og fått rene klær, så han lå og lekte på Johannes gulvteppe mens jeg prøvde å få storesøster i tøyet.

En sterk odør fortalte meg at Nikolaj nok måtte skiftes en gang til - men han hadde jo akkurat fått ren bleie, så det fikk vente til Johanne hadde fått tøy på. Den vurderingen sto til ungen snudde seg rundt. Han var våt på hele ryggen! Akkurat. Et litt akutt skift måtte til, altså. Vi løp ut til stellebordet for å komme igang. Vi har en skammel ved siden av så Johanne kan være med, og det ville hun selvfølgelig også denne gangen. -Har han bæsjet? Jeg vil være med! Ja, ja, hver sin lyst.

Men når jeg så hva vi hadde å gjøre med kunne jeg godt tenke meg at hun ikke ble med - det var liksom nok å holde styr på med bare Nikolaj. Ikke noe å gjøre med det nå - Johannne sto allerede klar med sin vaskeklut. Okay, lillegutt hadde laget en ordentlig omgang, og det meste hadde sneket seg ut av bleien og oppover ryggen. Han spiste blåbær i går, så det var en usedvanlig materie vi hadde å gjøre med. Det gikk ganske greit å ta av det ytterste tøyet og bleia, men Nikolaj bukter seg rundt som en meitemark/regnorm, så man skal være rask og treffsikker for å få vasket vekk alt.

Så var det tid til å ta av bodystockingen. Og det er her nakken kommer med i bildet. Tøy gjennomtrukket av skitt som skal over hodet setter altså spor - også i nakken. -Æsj, sa Johanne. Jeg måtte si meg enig. Fant ut at det enkleste ville være å ta med seg hele gutten på badet, og gi ham et bad. Han ble vasket gullende ren - denne gang med såpe, vanligvis vasker vi ham bare i vann. Men Johanne var jo med ved siden av, og lillebror satt jo ikke akkurat stille, så Johanne ble gjennomvåt.

Så, en halv time etter at Adam hadde gått sto jeg med to klissvåte, nakne barn, og en stor haug skittentøy. Hvorfor skjer alltid sånt når man er alene? Ja, det er jo bare å få nye klær på ungene og komme seg til barnehagen. Tror nok jeg må vaske litt tøy i dag!

Og det var dagens innføring i avføring...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar