mandag 14. februar 2011

Rengjøringsdag

I dag skulle det gjøres rent. Det skulle jeg i utgangspunktet være en overkommelig oppgave. Når jeg jo tross alt går hjemme det meste av dagen skulle en jo tro at det var mulig å holde det nogen lunde i orden. Men det kan jeg altså gjøre klart for alle med det samme. Jeg klarer IKKE å holde orden selv om jeg går hjemme. Det er på et eller annet vis en fullstendig uoverkommelig oppgave for meg. På en god dag klarer jeg å sette på oppvaskmaskinen og vaskemaskinen en gang eller to, men det er stort settt grensen for hva jeg kan nå.

Det er ikke så lite som hoper seg opp iløpet av en uke i barnefamilien. Tøy og sengetøy som er tisset igjennom (inklusive dyner, puter og madrasser når en er uheldig), bobledresser/flyvedragter som er gjennomvåte av søle, området rundt spisebordet som er totalt innsmurt i mat (og det er ikke akkurat blitt mindre etter at Nikolaj begynte å sitte sammen med oss ved bordet), og så gulp da. Over alt! I tillegg kommer jo det normale støvet som hoper seg opp. En venninne av meg sa engang at man ikke skulle ta det så tungt med rengjøring, bare man ikke hadde hybelkaniner/nullermænd i hjørnene. La meg si det sånn, jeg er LANGT forbi hybelkaniner i hjørnene! Jeg jobber med å begrense størrelsene på kolonien, men må nok se i øynene at de har flyttet inn for godt.

Men, når vi har rengjøringsdag får vi jo tatt unna litt. Foreløpig synes Johanne det er gøy å få en vaskeklut og være med og tørke støv. Og Nikolaj leker godt alene på et teppe hvis vi svinser rundt i nærheten. Dessuten går det an å sette på litt morsom musikk og danse seg gjennom gulvvasken.Så handler det også om å ta seg god tid. Finner vi en spennende bok under bokhylla tar vi en pause å leser litt i den. Under støvtørkinga må dukkene også vaskes godt. Og mens man vasker under senga kan det bli mye moro med å lage huler i sengetøyet.

Jeg tror egentlig vi klarer det forholdsvis godt. Johanne kommer stort sett i barnehagen med rent tøy, og det er alltid skift i kurven hennes. Når Nikolaj kommer krypende ut fra under skenken har han ikke helt skiftet farge til grå. Og på slutten av dagen har jeg som oftest klart å rydde vekk etter frokosten/morgenmad. Jeg tror jeg følger mottoet jeg engang så hengende på en kjøkkenvegg: Her er det rent nok til å være sund - og skittent nok til å være hyggelig!

1 kommentar:

  1. Man trenger aldeles ikke bry seg om hybelkaniner! Ikke før de er blitt fosile, da bar man kanskje vurdere å finne fra støvsugeren- jeg sa vurdere! :)

    SvarSlett