torsdag 17. februar 2011

Vinterferie

Uke 7 er vinterferieuke i Danmark. Vi har ikke ferie, men som hjemmeværende synes jeg Johanne skulle få noen dager fri fra barnehagen. Derfor har vi i dag vært på lekebesøk hos en venninne av Johanne hvis mor også er på barsel. En hyggelig dag med to 3-åringer, to 1/2-åringer og to mammaer.

Det er fantastisk å se hvordan trultemor leker. Det meste av lek med andre barn skjer jo i barnehagen, så jeg får jo ikke se det så ofte. Men de to vakre små jentene interagerte virkelig godt. Det er rollelek hvor de finner sine plasser med det sammer - og bytter dem etter en stund. -Jeg er mor, du er baby og Nikolaj er storesøster, ikke også?  De danser sammen, lager skuespill, tegner, leker med dukker og hopper på trampoline. Og får den ene en god ide er ikke den andre sen om å følge etter: - Må, må, må jeg godt få en fastelavensbolle? var en gjenganger i dag.

Men det er jo også unge damer med sterke viljer. Det er ikke alltid så lett å skulle dele på leker - eller å se at noen andre leker med noe annet! Og når de tar etter hverandre gjelder det dessverre ikke bare de egenskaper vi mødre ønsker at de utvikler... Det ble f.eks. konkurrert i å skrike høyest over ingenting, i å rope fortest over imaginere smerter etter fall, og i å være mest ømfintlig over at noen kommer borti en. En enorm utvikling... Et interessant skue, og en prøvelse for oss voksne som gjorde tapre forsøk på å sitte stille for å drikke en kopp te og spise en fastelavensbolle.

Og all denne lek og utvikling tok nok mer på enn jeg trodde. På veien hjemover begynte Johanne å bli sliten. Sykkelen ble fort skiftet ut med å stå på brettet på vogna, og der begynte øynene å glippe. Etter en stund orket hun ikke stå lenger og måtte opp på min arm. Ikke si at jeg bør melde meg inn i helsesenter. Etter en full dag med lek og barnepass gikk jeg så der, med barnevogn med ståbrett, stelleveske for to liggende under, ti kilos baby liggende oppi, en sykkel på toppen - og en sovende 15-kilos unge på armen!

Hvis dette er ferie trenger jeg å begynne å jobbe!

1 kommentar:

  1. venindens mor sidder og smiler - ja de to prinsesser fik godt nok leget sig trætte idag! Og på trods af det, var den sidste kommentar inden hun overgav sig til trætheden: "mor, vi fik slet ikke leget gemmeleg og fangeleg idag!?" - Godt at der kommer en ny dag i morgen, nu med fryseren fyldt med isterninger igen ;)

    SvarSlett