torsdag 10. februar 2011

Nattesøvn - eller mangel på sådan

Jobber med å få til litt faste døgnrytmer til Nikolaj. Han er jo bare 6 mnd, så det er ikke et must at de blir faste ennå. Men hans mor (altså jeg) kunne godt tenke meg å få sove litt bedre om natten. Nå skal jeg ikke klage, når gutten er trøtt er det bare å legge ham i sengen, og så sovner han pent selv, og sover til han er uthvilt. Det hender han trenger en smukk i ny og ne, men ellers sover han godt.

Likevel syns jeg det kunne være godt å slippe f.eks nattmating. Det var den natten jeg bommet på døra til rommet hans og krasjet med veggen på vei inn jeg skjønte at jeg nok hadde godt av å sove litt mer. Vi har også en trapp i gangen med soverommene, og det ville være litt upraktisk om jeg neste gang skjener til høyre ned den istedenfor til venstre og inn på soverommet....

Han har selv begynt med en ganske fin rytme her etter jul. Han har våknet på kvelden og fått en stor flaske melk, og så sovet fra vi har gått i seng til neste dag. Oh herlig nattesøvn! Mor (og far) er glad! Så begynte han å sove fra rundt kl 19. Det er jo forsåvidt et fint tidspunkt for småbarn å sove på , men magen er jo ikke stor nok til å få mat til å holde seg mett helt til kl 07, så da har han våknet rundt kl 05.00! Mor (og far) er ikke så glad.... På hverdager er det jo jeg som må opp, det nytter liksom ikke at han ligger og vekker hele familien. Men i helga har heldigvis Adam også tatt sin tørn.

Natt til i dag fikk vi enda en ny rytme. Kl 03.17 fant gutten ut at det var et fint tidspunkt å stå opp! Mor er definitivt ikke glad! Jeg prøvde først med sutt. Virket ikke. Så ga jeg ham en halv flaske melk (det hender det holder om natten) og prøvde å legge meg igjen. 03.28 - det holdt ikke! Jeg varmer en ny halvflaske melk, og gir ham. Så legger jeg meg igjen. 03.45, gutten synger! Jeg går inn til ham, og han gjør noen heftige forsøk på å klatre ut av sengen. Heldigvis klarer han ikke det enda, så jeg gir ham sutten, legger ham på plass, og prøver å legge meg igjen. 03.56 gråt. Han holder på å sovne, men har snudd seg på magen og mistet sutten. Jeg legger ham på siden, gir ham sutten, legger over dynen og går tilbake til min egen seng. Uten å falle ned trappen... 04.06. Adam snorker . MOR ER IKKE GLAD!

04.17 stille. Men jeg får ikke sove...

I dag har jeg en trøtt dag! Lurer på om jeg skal få satt opp gitter foran trappa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar