torsdag 21. februar 2013

Barnas morgen-lesestund

I dag hadde vi en sånn morgen hvor Nikolaj bare gråt, og gråt og gråt. Det var feil å sove mer, det var feil å stå opp og det var feil å gå på badet. Når jeg insisterte på å ta tøy på istedenfor å lese "Thomas tat tøy på" av Gunilla Wolde høyt for ham, brast hans verden sammen.

Helt til storesøster sa - jeg kan lese den for deg jeg. Kom hit Nikolaj! Mens hun klappet på plassen ved siden av seg i sengen. Nikolaj krabbet villig opp, og så startet morgenens lesestund for de minste.

- Når Thomas skal ut skal han ha alt dette tøyet på, leser Johanne, og peker på alt tøyet i boken. Sammen finner hun og Nikolaj ut hva som er sokker, strømpebukser, skinnlue og gummistøvler. Johanne har fått lest boken høyt så mange ganger at hun problemfritt kan "lese" den nesten ordrett for Nikolaj - fritt etter hukommelsen.

Imens kan jeg få mitt tøy på. Finne fram tøyet til barna, og begynne å kle Nikolaj mens han sitter som fortryllet og lytter til Johannes historie. -Nei Thomas, man skal ikke få alle ti tærne ut av samme bukseben, sier hun, og så ler de høyt begge to. Jeg får passe på at de får buksene riktig på...

Til slutt er boken lest og alle tre er i tøyet, også Thomas selvfølgelig. Gråten er stoppet, og den kaotiske morgenen endte med å bli en hyggelig lesestund takket være en snarrådig storesøster, med god hukommelse innenfor barnelitteratur.

-Det er slett ikke vanskelig å ta på seg tøyet selv, er det Thomas?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar