mandag 2. januar 2012

Nytt år - nye muligheter

Så har det blitt 2012 - og vi får nye muligheter til å gjøre de samme feilene som i fjor. Jeg benytter meg av anledningen til å prøve å begynne å blogge igjen, etter et uplanlangt lengre opphold mot slutten av 2011. (...da var det oppholdet som var min feil fra i fjor, ikke bloggingen, bare så det er klart...)

Mørketid, hektisk jobbhverdag, høstforkjølelser hos stort sett alle familiemedlemmer og så videre, og så videre, viste seg litt vanskelig å kombinere med å bruke mine sparsomme fritid på bloggskriving. Litt synd egentlig, for jeg syns det er en fin måte å sortere tankene på. Men man skal jo først ha noen tanker å sortere. Det følte jeg stort sett jeg ikke hadde når det gikk hektisk for seg.

Så nå skal jeg prøve å få roet hverdagen. Til det har jeg  lagt en plan:
  • Jeg skal legge meg senest kl 22 hver hverdag - ikke fordi jeg er så opptatt av skjønnhetssøvn, men fordi jeg rett og slett ikke fungerer uten nok søvn, og jeg vet aldri hvor mye jeg får sovet iløpet av en natt. Better safe than sorry.
  • Jeg skal ikke la meg stresse over ting jeg ikke kan gjøre noe med - lettere sagt enn gjort, men om toget er forsinket 10 minutter kommer jeg ikke fortere frem av å stresse meg helt opp. Det vil nok hjelpe litt for bloktrykk og allmentilstanden min, så får jeg lære meg å leve med at barna må være litt lengre i barnehagen en gang imellom.
  • Jeg skal bruke tid på meg selv - veldig vanskelig når man ikke syns det er tid nok til hverken barn, jobb eller ektemann. Men fungerer ikke jeg får jeg jo ikke gitt noe til de andre heller. Jeg har begynt å unne meg luksus-tid med meg selv med massasje, shopping og cafebesøk. Fantastisk!
  • Jeg skal bruke tid på Adam og meg - la oppvask være oppvask, få tak i en barnevakt/babysitter og gjøre ting sammen. Vi fikk til en korttur til Malmø før jul. Ikke store utflukten kanskje, men hotellovernatning i utlandet var et stort skritt for oss!
  • Jeg skal ha vaskehjelp! Det blir nok et prosjekt å finne ut hvem, hva og hvordan - og til hvilken pris! - men jeg gidder ikke bruke den lille energien jeg har tilovers etter en lang dag med 100% jobb og som 100% mor, på å gjøre noe jeg ikke ønsker.
Da tror jeg hverdagen i 2012 kommer til å henge litt mer sammen. Så nå skal vi prøve igjen med alle de samme nyttårsforsettene vi har hatt før. Mer trening, sunnere livsstil, mindre sjokolade og junk food. Dere kommer sikkert til å få lese mer om Wii-tirsdager (som vi har tenkt å begynne med igjen), sunn mat (som det nok er på tide å innføre igjen), og forsøk på løping, dansing og pilates. Alt er gjort før!

Så, det kan være 2012 blir en reprise av 2011, og at vi virkelig gjør de samme feilene igjen. Men forhåpentligvis vil planen min hjelpe litt på vei.

Og hvis ikke kan vi jo bare prøve igjen i 2013.

Det er godt med nye år - og nye muligheter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar