tirsdag 24. mai 2011

Pushy Mums Bergen

Jeg har tidligere skrevet at jeg føler meg i nogenlunde god form. Mange turer med barnevognen er noe av årsaken. Etter en tur til Bergen trekker jeg alle tidligere utsagn tilbake! Der er det rett og slett sport for småbarnsmødre å gå tur OPP Fløyen med barnevogn! Jeg bøyer meg i støvet.

For de som ikke er så kjent er Fløyfjellet et 399 meter høyt fjell midt i Bergen-by. Når jeg bodde i Bergen gikk jeg mye tur på Fløyen, men var ingen stor fan av å gå oppover. Nedover, derimot, er en fin tur. Under vårt Bergensbesøk tok jeg familien med på Fløybanen opp på fjellet (sammen med alle de andre turistene), og hadde beregnet å gå ned som jeg gjorde i mine studiedager. Vi hadde Nikolaj i bæremeis og Johanne skulle gå - mente Adam og jeg hvertfall. Men det endte med at Adam og jeg gikk ned fra fjellet med hvert vårt barn på ryggen, dirrende lår og ømme legger. En sjokkopplevelse for kroppen - men en fin tur likevel.


Bergen sett fra Fløyfjellet - så er det bare å komme seg ned
Under denne turen møtte vi altså flere mødre som gikk (og løp) oppover med barnevogner. Respekt! Jeg var jo utslitt etter turen NEDover. Og det var jo uten barnevogn! I tillegg så de jo friske og opplagte ut, og så ut som om de nøt turen. Utsikten er absolutt noe å nyte, men turen oppover er altså ikke min kopp te. Og Fløyen er altså ikke et spesielt høyt fjell. Tenker det nok er flere steder i Norge småbarnsmødre har samme hobby med enda barskere naturutfordringer. Det er ikke like lett i Danmark.

Mine Pushy Mum turer blir liksom ikke så imponerende etter dette. Uansett hvor mange veibumper det er på veiene jeg går blir det jo ikke mye motbakke. Litt intervalltrening kanskje, hvis jeg legger godviljen til. Merker at jeg savner litt norsk natur etter sånne opplevelser. Det er jo flott å gå tur med utsikt.

På den annen side slipper jeg jo å gå så mye oppover her i Danmark. Det var jeg jo ikke så glad i når jeg bodde i Bergen likevel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar