torsdag 2. juni 2011

Alt kan spises

Nikolaj er kommet i den orale-fase. ALT skal inn i munnen. For å undersøkes, selvfølgelig, men aller helst for å spises. At han nå kommer seg vidt og brett ut i verden, og samtidig er i ferd med å få tenner så det klør godt i gummene er heller ingen god kombinasjon. Ikke bare får han lyst til å stikke alt i munnen for å stoppe kløingen - han får det også til!

Og det er ikke lite som får prøve seg en tur inn i munnen - og eventuelt også ned i svelget - på den unge herremann. Her en dag fant jeg ham liggende på gulvet, etter at han hadde smøget seg mellom adskillige stolben og over kjeppene som holder stolbena sammen. Han lå sidelengs mellom/oppå/under 4 tomme bokser tysk hveteøl som Adam og jeg hadde nydt dagen før. Det så ut som en riktig lekkerbisken, og han hygget seg med de siste slantene. Lurer på hvor mange dråper en sånn liten kropp tåler før den får promille?

Alle slags planter er en stor hit. Da vi var i Randers Regnskog satt han på ryggen min, og hver gang vi kom i næheten av et tre strakk han armene sine ut for å få tak i noen blader. Vet ikke helt om de tropiske plantene var ment til å spises? Han fikk hvertfall sin porsjon grønne "grønnsaker" den dagen. I mangel på tropisk regnskog her hjemme tyr han heller til potteplantene - inne som ute. Det beste er en stor håndfull jord rett i munnen. Ingen ting er som et stort, svart smil fra små nyskjerrige (og sultne?) gutter.

Andre populære, spiselige ting er, ifølge Nikolaj: gummistøvler, Johannes teninger (helst mens hun fortsatt tegner dem), min mobiltelefon, pc'en (ikke så rart det tar litt til å skrive disse innleggene for tiden), min nese, barbie-dukker og haugen jeg feier opp under bordet etter vi har spist.

Men den største overraskelsen fikk jeg i går. Han var med meg på toalettet, og utforsket som vanlig alt rundt seg. Da jeg skulle vaske hender passet jeg på å lukke lokket på toalettet, så han ikke skulle gå på oppdagelsesferd ned i skåla. Men når jeg snudde meg rundt etter håndvasken, fant jeg Nikolaj sittende og sutte på WC-blokken! Harpic Hygenic med Citrus, nam nam. Han må ha fisket den ut mellom toalettskålen og ringen, mens lokket var nede. Han virket både glad og tilfreds med sin fangst. Adam og jeg syns det var litt mer ulekkert. Vi ble ikke helt enige om det var innholdet av såpe og kjemikaler, eller eventuelle rester fra dens tidligere oppholdssted som var eklest - men særlig appetittelig var det hvertfall ikke. Bortsett fra for Nikolaj da. Kanskje han fortsatt hadde litt promille? Men om ikke annet så hadde han god ånde resten av den dagen.

Afternoon snack, anyone?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar