torsdag 14. april 2011

Den store Norgesturen

Nå er det snart påske. I år er den starten på at Adams barsel og ferie, så vi benytter anledningen til å ta Den store Norgesturen. En liten tur rundt i Norge (og Danmark, faktisk) for å se nye steder og hilse på gamle venner.

Mange bruker barselen sin på jordomseilinger eller reiser til eksotiske steder. Det ble det ikke noe av for oss. For det første har vi jo familie og venner spredt i to land, så vi synes det var hyggelig å benytte anledningen til å besøke dem istedenfor. I tillegg har vi kjøpt hus ganske nylig, så pengepungen rekker ikke til de helt store utskeielser. Nå er vel ikke Norge og Danmark er de mest opplagt feriestedene hvis man skal spare penger, men anyway... Vi bruker å besøke foreldrene mine på nordvestlandet i påska. Det gjør vi i år også, men siden vi har masse tid utvider det med å kjøre rundt i landet. Vi får et stopp i Bergen, Oslo og Kristiansand før vi kjører gjennom Jylland på hjemveien. Vi får med oss en tvillingebarnedåp, Kardemomme by og Lalandia på veien. Tror det blir noe for enhver smak. Gleder meg veldig til å vise Adam Bergen hvor jeg studerte en gang for lenge siden. Og vi skal treffe kjente med barn på samme alder som våre, så ungene får litt stimuli. Og så stopper vi jo ved noen gode barneaktiviteter underveis. Jeg gleder meg!

Selv om dette jo er en hyggetur er det noe stress forbundet med den. Det er noe med hverdagens rutine som tross alt får dagene til å henge nogenlunde sammen, og som gir en stressa småbarnsmor noen pustehull innimellom. På ferie er det ingen rutine! Etter juleferien i fjor var jeg utslitt! Det var jo veldig hyggelig, og alle er veldig flinke til å hjelpe til med ungene, men dagene blir uansett ikke som de pleier. Det blir forskyvninger i sovetider og mattider. Mange nye og spennende opplevelser kan gjøre ungene slitne - og dertil gretne - og det føles som om alt henger mer på meg. Kanskje er det bare jeg som oppfatter det sånn, og derfor går alt for mye opp i hva ungene gjør. Men det er nå sånn jeg er skrudd sammen. Under juleferien ville Johanne for eksempel ikke sove der det var planlagt, så hun endte med å sove sammen med Nikolaj og meg. En roterende 2 åring og en ammende baby er ikke akkurat fremmende for nattesøvnen! Og så våknet Nikolaj gjerne rundt kl 06.00. Når han var klar til å sove igjen rundt 8.00-8.30 våknet Johanne og ville ha frokost/morgenmad. I tillegg skal jo ungene aktiveres hele dagen - ingen god barnehage med masse kjente lekekammerater å ty til.

I tillegg skal vi kjøre mye bil. Det er en av utfordringene med Norgesferie. Kan godt være vi synes det er spektakulær natur rundt oss, men hvis ikke Johanne får lov til å løpe rundt i den, tror jeg hun er ganske likeglad. Så vi forbereder oss med masse barnemusikk, frukt og drikke i store mengder (må bare huske at Johanne ikke bruker bleie lenger!!!), hobbybøker og eventyrbøker - og DVD-spiller! (Yes, vi har fått oss en! Fungerer genialt når man skal på langtur). Sist vi skulle kjøre langt i Norge gikk det faktisk ganske bra med denne utrustningen, så vi håper det funker igjen.

Et annet stressmoment er pakking. Det er vanskelig for enhver å pakke for et par uker på nordvestlandet. Man trenger ALT. Vi kommer helt sikkert til å få regn. Ganske sansynlig noe snø og frost. Det er stor sjanse for masse vind. Mulighet for tåke og intetsigende gråværsdager. Og forhåpentlig noen flotte solskinnsdager. Og så skal vi jo ha pent tøy til barnedåp. Vanntett tøy til fisketur. Badetøy til besøk i badeland. Og joggedresser og raggsokker til kryssord og påskekrim.

I tillegg trengs det jo en del ting når man drar på tur med barn. Det blir ikke mindre av å skulle være vekk i nesten fire uker. Vi trenger skiftetøy i store mengder. Regntøy, bobledresser og vårjakker. Vinterstøvler, gummistøvler, vårsko og pensko. Redningsvester. Hakesmekker, reisebabystol og reiseseng. Stellesaker og våtservietter. Babymat og tallerkener, skjeer og flasker. DVD'er, bøker og leker. Bæremeis og paraplytrille til å komme oss rundt med. Og Voksi-pose og dyne for å sove godt. Og så litt til Adam og meg, selvfølgelig. Godt vi har en Citroen Berlingo med masse plass!

Skal prøve å få skrevet litt underveis. Får sikkert masse inspirasjon og gode historier på tur. Men hvis ikke det kommer nye innlegg, så frykt ikke. Det betyr bare at jeg er travelt opptatt med å hygge meg med familien

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar