torsdag 7. april 2011

Pushy mum

I dag har Johanne vært hjemme fra barnehagen med øreverk. Men hun har vært feberfri og i god form, så vi har hatt en fin dag. Hun ville gjerne at vi skulle gå ut en tur og mate endene ved et nærliggende vann. Det synes jeg var en god ide. Sola skinte og temperaturen var fin, så det var bare å komme seg ut!

Siden hun tross alt ikke var helt frisk synes jeg det var litt risikabelt å begi meg ut i verden uten transportmidler.  Ikke veldig fristende å stå med Johanne på gå-ben og Nikolaj i barnevogn med en pose brødbider i hånda hvis hun plutselig skulle få veldig vondt i øret og nekte å gå et skritt mer. Så istedenfor å gå med den vanlige barnevogna og Johannnes ståbrett, fant jeg frem løpevogna med plass til to barn. Så kunne Johanne og Nikolaj sitte sammen i le for vinden. Og jeg slapp å skulle bære Johanne på armen samtidig med at jeg manøvrerte vognen hjemover. Been ther, done that! Nei takk, det står jeg over!

Så etter å ha pakket ungene inn i yttertøy (Johanne med ekstra ørevarmere, for anledningen), kledd vogna med skinnfell og tepper, og pakket ned brød til både barn og ender var vi klar til å dra avsted. Men så måtte jeg jo inrømme: Jeg kan jo ikke påstå at jeg prøver å leve sundt, for deretter å GÅ tur med en LØPEvogn. Det får være grenser for latskap! Så det var bare å finne treningstøyet frem og løpe ned til endene. Yup. Jeg har vært ordentlig pushy mum i dag!

Sannsynligvis et ganske latterlig skue. En helt utrent jogger. Knallrød i fjeset etter få meter. Uten styr på barnevognen (som oppførte seg ganske annerledes en min gode, gamle Simo-vogn). Men likevel. Jeg var trenende "mum" som "pushet" barnevog alt jeg kunne. Attpåtil med to unger oppi!

For de som ikke kjenner konseptet er pushy mum altså et treningsopplegg hvor man trener med barnevogner i parker eller skoger. Det arrangeres en del steder i København, men jeg har ikke kommet meg på noen treninger ennå. Men i dag fikk jeg altså prøvd litt for meg selv. Må nok betegnes som intervalltrening det jeg gjorde. Måtte jo stoppe for å se om ungene satt bra, om de hadde det for kaldt, om de hadde det for varmt, for å høre hva Johanne sa ... og for å trekke pusten litt innimellom.  Det var ikke så langt ned til endene heller, så det ble vel en drøy halvtimes tur. Men jeg ble god og varm, fikk litt puls, fikk frisk luft - og så fikk jo endene mat!

Syns jeg har vært flink til å holde meg i aktivitet mens jeg har vært på barsel. Går masse med barnevognen, og så er jo aktivitetsnivået høyt med en 3-åring i huset. I tillegg trener jeg litt med Nintendo Wii og går til jazzdans en gang i uka. Men det var ok å komme seg ut på en liten løpetur i dag også - selv om det gikk sakte, det var uvant med ny vogn og jeg ikke ante at jeg kunne få så høy puls så fort. Så kanskje jeg skulle ta meg sammen og melde meg til noen treningsøkter med pushy mums?

Nå som jeg har sagt det her, er det jo ikke så lett å komme seg unna;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar