lørdag 26. mars 2011

Bursdagsfeiring tre dager til ende - 2. del

Så var det overstått. 3-årsfeiring i 3 dager. Etter barnehagebesøk og familiemiddag var det i dag den store dagen med prinsesse-te-selskap! Johanne fikk nemlig en bok til jul som heter Prinsessens te-selskap. Boken har en liten histore om prinsesse Ingrid som lager te-selskap for sine venner når hun kjeder seg før et ball på slottet. I tillegg er det oppskrifter på de lekkerbiskener hun serverer - og det fulgte selvfølgelig et teservise med!

Oppdekning en prinsesse
verdig
Så dette synes jeg måtte utprøves i real-life. Og hva var bedre enn en 3-årsdag? (eller kanskje jeg bare overkompanserer for min dårlige samvittighet fordi jeg ikke lot Johanne være prinsesse til fastelaven? Ikke lett å si.) Vi fant noen favorittoppskrifter - og kjørte ellers prinsesse-selskap i høy stil. Det var 6 små prinsesser her i sin fineste stas. Vi hadde dekket opp med barnestoler rundt sofabordet og hengt en baldakin over. Johanne hadde valgt servietter og vi dekket opp med det flotte teserviset. Vi var litt nervøse for om det faktum at det bare var 4 kopper skulle skape konflikt, men vi supplerte med kopper med Bamse på (dansk barne-tv-figur) og det fungerte heldigvis.  Foreldre og småbrødre fikk sitte på et ganske alminnelig langbord ved siden av. Skikkelig kjedelig som vi er - og som jo egentlig ikke har noe å gjøre i et prinsesse-teselskap - men som mor og far til fødselaren insisterte på at måtte få være med.

Hjemmebakte hjerterundstykker
Vi serverte rundstykker formet som hjerter, med tilhørende hjerteformet ost og skinke. Grønnsakspinner servert i prinsessekopper (hva man kan finne i Tiger-butikker nå for tiden!), og smoothies til å slukke tørsten med. Og så te, selvfølgelig! Med den regel at man kun får lov til å skenke til seg selv - har nemlig prøvd hvilken tragedie det kan føre til hvis noen annen kunne finne på å skenke opp fra junior-tekannen til min lille prinsesse. - Neeeeiii det er MIN tekanne! Jeg skulle helle opp i min kopp! Uuoæææææ!!!!

Deretter ble det servert blåbærmuffins med lilla glasur og strøssel, rester av farmors bursdagssjokoladekake fra i går og - creme de la creme, etter prinsessen bestilling - rosa jordbærkake med prinsesse på! Visste ikke helt hvordan jeg skulle bake en sånn kake, så det ble til at jeg kjøpte en kakebunn som ble dekket med krem/flødeskum og masse jordbær, trekt med lyserød marsipan og dekorert med en prinsesse av  glitter-gele (utrolig hva man kan finne i en helt vanlig dagligvarebutikk for tiden!). Ja, deg gikk litt dårlig med null-sukker-konseptet mitt i dag. You can't win them all (vi var jo nesten sukkerfrie når barnehagen var her, det får holde).

Tror de små prinsessene var veldig fornøyd. Men når sant skal sies, var vel de voksne mer imponert over mit gjennomførte tema-party enn hva jentene var. De endte jo med å løpe rundt i bare strømpebuksene uansett - vet ikke om det er et nytt fag på prinsesseskolen for tiden? Kan være det ble litt overkill til en 3-årsbursdag - men det var jo moro likevel. Så får jeg bare krysse fingre for at Johanne ikke forventer at dette overgås til 4-årsdagen.

Eller at hun får for seg at hun vil ha Hello-Kitty-tema!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar