tirsdag 1. mars 2011

Puslespill, høytlesning og varm melk med honning

Mandag var Johanne syk. Jeg gledet meg egentlig til en rolig dag med Nikolaj etter en helg med intens familiehygge. Men Johanne var uvanlig varm der hun lå i senga si på morgenen. 38,3 grader for å være helt nøyaktig. Ikke veldig høy feber, men høy nok til ikke å kunne gå i barnehagen. Så da ble det en hjemme-avslappe-dag for mor og to barn.

Det som kan være en utfordring når Johanne er syk, er at hun ikke er spesielt syk. Det er ytterst sjeldent hun sover mer enn vanlig, eller på annen måte roer tempoet ned. Aktivitetsnivået bør likevel dempes litt, så det kan være en lang kamp for å interessere henne for rolige ting hele dagen.

Men mandag ble likevel en roligere dag enn vanlig. Vi startet med en omgang Ramasjang (tilsvarer NRK Super) og et forsøk på å spise frokost (et mislykket forsøk). Vi drakk varm melk med honning, leste Peter-Pedal, la puslespill, spilte brettspill og leste mer Peter-Pedal. Deretter spiste vi litt fløyelsgrøt (grøt laget på hvetemel) og hadde te-selskap med Johannes poreselens-stell før vi prøvde å sove litt (ca 5 minutter), leste enda mer Peter-Pedal, så litt av Happy Feet, prøvde å spise lunsj (uten suksess), surfet på Youtube, malte og så Pippi på rømmen. Da var klokka 16 og Johanne sovnet på sofaen.

Det var forsåvidt fint, for så fikk jeg laget og spist litt middag, og Nikolaj fikk litt velfortjent oppmerksomhet. Men når hun våknet etter en 2-timers lur var hun jo ikke akkurat klar til å legge seg kl 19 - og vi fortsatte kvelden i samme mønster som resten av dagen. Et forsøk på kveldsmat (som hun ikke ville ha), vi så litt Disney på Youtube, leste enda litt Peter Pedal og sang litt mens hun satt på fanget. Adam kom sent hjem og måtte jobbe hele kvelden, så Johanne og jeg avsluttet dagen med å legge oss i dobbeltsenga begge to kl 21. Da var to nokså slitne jenter som la hodene på puta.

I dag derimot har hun vært sitt vanlige jeg igjen. Hun har vært hjemme selv om hun var feberfri og hun har lekt i hele huset, løpt opp og ned trappene, villet ut for å sykle og lekt gjemsel med Nikolaj. Matlysten har vært tilbake, tissetrangen likeså og vi har sunget og danset av full hals.

Så etter å ha hoppet rundt i ballbadet med en prinsessekledt 3-åring etter middag, sitter jeg nå - ikledt tiara - temmelig sliten i sofaen,  og ber til høyere makter om at hun er feberfri i morgen så hun kan gå i barnehagen. Tror ikke jeg orker en hjemmedag til. Eller mer Peter Pedal!

Lurer forøvrigt på om jeg kan tillate meg å legge meg kl 21 i dag også?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar