onsdag 30. mars 2011

Sykemelding

I går var jeg på sykehuset og fikk foretatt en liten operasjon. Ikke store greiene, ikke veldig smertefullt og ikke stor dramatikk. Men nok til at jeg skal ta det med ro, sykemeldes 2-5 dager og unngå tunge løft. Hadde jeg nå vært i jobb ville jeg vel blitt hjemme noen dager og så unngått å løfte ting noen dager etter det.

Men hvordan sykemelder man seg fra familien sin?

Adam har tatt hjemmekontor i et par dager for å avlaste meg, og etter det kommer svigermor og passer Nikolaj en dag. Men fredag må jeg til pers. Da er det jeg som skal passe, stelle og mate helt alene - mens jeg tar det med ro og unngår å løfte... Har planlagt å legge stellesakene på gulvet i stua, og sette vognbagen på gulvet ved terassedøra. Så får jeg prøve å manøvrere gutten rundt uten å løfte for mye på ham. Lurer på om det går å mate ham mens han sitter på gulvet selv? En ny og eh...spennende utfordring?

Til nå har det gått ganske greit. Har prøvd å forklare Johanne at legen har reparert magen min, og at jeg derfor ikke kan løfte på henne før jeg er helt frisk igjen. Tror det gikk nogenlunde hjem. Hun lurte på om hun kunne sitte på skuldrene mine istedenfor, men det måtte jeg jo si nei til. Nå vil hun gjerne at jeg blir frisk snart, men aksepterer at hun må gå selv, eller sitte på armen til pappa. Egentlig er hun jo stor nok til ikke å bæres uansett - kanskje vi skal benytte anledningen til å slutte å bære så mye permanent?

Nikolaj derimot kan man jo ikke forklare så mye til. Han ser litt skuffa ut når jeg bare lar ham sitte på gulvet eller stolen når han egentlig vil opp. Heldigvis skal det ikke så mye til å lokke smilet frem, så sitter jeg ved siden av å pludrer og leker litt så hjelper det. Men det er jo litt upraktisk å skulle ha hjelp til alt. Når jeg skulle gi ham frokost i dag måtte f.eks. Adam bære ham ned og sette ham i stolen. I natt var jeg oppe for å gi ham sutt og oppdaget at han var våt. Da måtte jeg vekke Adam for å få ham opp av senga og få skiftet tøy.

På den annen side er det jo deilig å kunne tenke litt på seg selv. Vil du opp av stolen Nikolaj? Det kan pappa ordne mens jeg sitter her og leser bok. På tide å hente Johanne i barnehagen? Det ordner farmor mens jeg ligger her og hviler meg litt. Det blir mye Harry Hole og late dager for meg:-)

Sykemeldingen kan vel oppsummeres sånn: Det er herlig med noen dager med ro, det er upraktisk med noen dager jeg ikke kan ordne alt selv, det er kjedelig med noen dager hvor jeg ikke kan løfte på ungene mine!

God bedring!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar