onsdag 2. mars 2011

Min lille pingvin

Ja, nå er jeg offisielt gått over i super-mor-modus. Har nemlig sydd mitt første karnevalskostyme! Mamma sydde så mange fine kostymer til meg når jeg var liten, at jeg synes jeg måtte bringe tradisjonen videre. Johanne er stor-fan av Happy Feet (jeg er Mumle og du er Mumphis, ikke også?), så jeg tenkte at pingvin måtte være riktige kostymet for henne!


Min lille pingvin! Med
gullungen inni blir den nok fiiin!

Men hvordan lager man en pingvin? Har prøvd å surfe litt på verdens vide vev, uten at jeg fant noe som var alt for innlysende for en sy-novise som meg. Men etter å ha snakket litt med en venninne som syr litt, fant jeg ut at jeg kunne sy etter et enkelt kjolemønster, og sy på vinger og en hette. Så jeg møtte opp glad og fornøyd på Stof 2000 for å kjøpe det jeg trengte til min lille pingvin. Ble jo litt intimidert av de garvede husmødrene og bestemødrene som sto foran meg med meget avanserte kostymeplaner. De visste jo til og med forskjell på stoff-typer og hva de skulle bruke eksotiske ting som oppsprettere og rulleskjærere til.

Men jeg lot meg ikke skremme, og kom godt fornøyd ut av butikken. Hadde nok kjøpt nok stoff til fem pingviner, men det er jo godt å ha litt å gå på. Dessuten hadde jeg fått et godt tips til nebb og føtter - tykk, gul filt! Dette blir en kul pingvin!

  
Kule pingvinføtter!

Har nå sydd en pingvin som jeg er veldig fornøyd med. Skjevt sydd, litt strammere enn jeg hadde tenkt rundt brystet, med en kort og en lang stropp over skuldrene og en litt vel ujevn hvit flekk på magen. Enhver skredder eller avansert syer, (enhver som har sydd noe overhodet, kanskje?) ville nok vri seg i smerte når de så hvordan jeg gjorde det. Har rett og slett klippet direkte rundt en kjole jeg la oppå stoffet, har klippet kanter på øyemål, og brukt sikksakksøm på absolutt alle sømmer. Men pingvinen henger sammen! Tror nok andre ser at det er en pingvin også. Og så har den så kule føtter!

Johannes reaksjon når hun fikk se den? - Jeg vil være prinsesse til fastelaven!

Vet ikke hvor lenge jeg kommer til å være super-mor...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar