mandag 7. mars 2011

Min lille pingvin - igjen

Ja, i dag er den store dagen med fastelavensfest i barnehagen.  Her sitter jeg med et fint, hjemmesydd pingvinkosytme ved min side. Poden har dratt glad og fornøyd til barnehagen ikledt en gammel prinsessekjole. Sånn kan det gå!

Vi var på fastelavensarrangement sammen med noen av Johannes venner i går, og jeg hadde brukt en del krefter på å overbevise Johanne om hvor gøy det ville være å være pingvin. -Vil du være Mumle som kan danse, Gloria som kan synge (begge fra Happy Feet) eller Pingu fra barne-tv? Hun gikk med på å være Gloria og fikk på seg kjolen, men nektet både å ta på hette, vinger og føtter.

Og når vi kom frem til den lokale kirken hvor vi skulle møtes brøt verden sammen. Jeg tror 70% av jentene var prinsesser. Da hjalp det ikke at pingvinkostymet hadde kule føtter - det var jo ikke dansesko, eller glassko, eller sko med glitter og hæler. Så både gjennom gudstjeneste, fellessang og tønneslaging satt min lille pingvin på armen min og sutret fordi hun heller ville være prinsesse.

Merket jeg ble litt skuffet og lei meg også. Først fordi den lille d****ungen ikke ville bruke det kostymet jeg hadde lagd, men også fordi dette skulle være en hyggelig dag, og så var hun så lei seg. Jeg kunne jo strengt tatt ha sydd en prinsessekjole istedenfor. Note to self: hør på hva ungen sier neste gang jeg skal sy kostyme.

Det er altså ikke sånn at jeg ikke har prøvd å høre på henne. Men jeg syns prinsessetrenden tar helt av. At jenter bare skal måles på pene kjoler, vesker og smykker blir feil for meg. For Johanne som er så glad i dyr burde det jo være moro å kle seg ut som et dyr - men når alle andre har lange kjoler med glitter, perlekjeder og tiara på hodet vil selvfølgelig hun også ha det. Det eneste som muligens kunne vært mere stas var hvis vi hadde et kostyme med Hello Kitty, men der går altså grensen!!!

Så etter gårsdagens mislykkede utkkledningsforsøk satt jeg på kvelden og strøk og lappet en arvet prinsessekjole vi hadde liggende. Jentungen strålte da hun fikk den på i morges - sammen med hjemmelagde perlekjeder og min gamle plasttiara.

Noen som trenger et pingvinkostyme?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar